יום שישי, 12 בפברואר 2016

מושגי יסוד - קורס חברות בקשיים

חברות בקשיים
מושגי היסוד:
פשיטת רגל- חברה לא פושטת רגל, תאגיד מתפרק, אדם יחיד יכול לפשוט רגל. ישנה מגמת עלייה, אותו הדבר בצוו כינוס נכסים (כנ"ר- כונס נכסים רשמי). נתון נוסף, בשנתיים האחרונות למעלה מ-40% מהתיקים האזרחיים החדשים בישראל הינם של חדלות פירעון.
בבורסה בתל אביב היו 760 חברות ציבוריות, היום יש משהו כמו 300 (ירידה של יותר מחצי). כבר לפני 2008 היו כ- 120 חברות ציבוריות חדלות פירעון (חברה שאיננה יכולה לפרוע את חובותיה) וכ- 140 נוספות נכנסו להסדרי חוב. יש היום בערך 30% מהחברות הציבוריות שנמצאות בחובות (אייס, לחם ארז, איל מקיאג', אי,די,בי, אפריקה ישראל).
מהן הסיבות לקריסת חברות?
ישנן סיבות פנימיות שנובעות מניהול לא נכון ובעיקר ניהול תזרים מזומנים לא נכון, בסופו של דבר החברות לא עומדות בתשלומים גם אם יש להן נכסים מצוינים. ניהול לקוי של תזרים הוא דבר משמעותי; תמחור לא נכון, זה הדבר המרכזי. ישנם מקרים לא מעטים שיש נסיבות חיצוניות שמביאות לבעיה בחברה, מתחרותיות, רגולציה, דרך התפתחות טכנולוגית (לדוגמה נוקיה), הניסיון מראה שמדובר בעיקר בנסיבות פנימיות ואז החברות דוחות תשלומים לספקים, מקדמות ללקוחות, פקטורים ובסופו של דבר החברה תקרוס או שתבצע הסדר או שנכנס משקיע חדש. על פי מחקרים 88% מהחברות מפורקות בשל ניהול כושל.
ישנן אלטרנטיבות, לכן צריך להבין שיש מכלול שיקולים שצריך לשקול, רוב עוה"ד שלקוח שלהם אומר להם שלא שילמו הוא מוציא מכתב שהוא הולך לכיוון פירוק, לפעמים עדיפה האלטרנטיבה, יכול להיות שבפירוק הכול ילך לנושים.
כמה נתונים שמראים שעצם הליכי חדלות פירעון הם חלק מהיכולת לתקן ולעשות דברים:
תיק אגרסקו: אגרסקו הייתה חברה לאומית בבעלות ממשלתית ליצור תוצרת חקלאית במשך 56 שנים, במשך עשרות שנים הייתה מונופול מוחלט כל היצור החקלאי של מדינת ישראל עבר דרכה (בעקבות בג"ץ השוק נפתח לתחרות), היא הובילה את השוק למעלה מ50% בשוק החקלאית, נכנסה לקשיים לפני כ-3 שנים ונכנסה לפירוק ממשלתי.
כשנכנסו לחברה היו שני נתונים בולטים: האחד, כתוצאה מהתחרות והירידה בפלח השוק בחברה, היו 200 עובדים שצריך לפטרם כבר מזמן (כשנתיים שלוש קודם לכן) מאחר ואלו יושבים וקוראים עיתון בזמן העבודה, אך דבר זה נמנע עקב ועדי עובדים, הסתדרות וכן הלאה. השני, החברה חכרה באמצע שנות ה2000 שתי אוניות ענק להובלת התוצרת החקלאית לאירופה, קרה מה שקרה בשוק הספנות בעולם ומחירי ההובלה הימית ירדו דרמטית והכל עלה המון כסף, כ-20,000 יורו ליום. בכניסה להליכי חדלות פירעון שתי הבעיות האלה נפתרו, החברה קיבלה מעין פתח לבצע המון שינויים שלחברה רגילה יהיה קשה יותר לקיים והם: העובדים הסכימו לקיצוץ שכר ששיקף את העלות העודפת את האוניות מכרו וחזרו להובלה ימית רגילה.
בשנה האחרונה שלפני הקריסה ניסו לבחון שאם היו עושים את הפעולות האלה אז מה היה קורה, לחברה היה הפסד תפעולי של כ-13.5 מיליון יורו, היא הייתה מסיימת עם 22.3 מיליון יורו רווח. זה משמעותי מאוד ומראה איך פעולות, אף שלא מורכבות מדי, אם יש גב ויכולת משפטית לבצען, זה משמעותי.
תיק מעריב: מעריב נכנסה לקשיים ובשנה לפני הקריסה הפסידה 16 מיליון שקל בכל חודש, בתקופה שמעריב נוהלה בהקפאת הליכים ההפסד ירד ל2 מיליון שקלים בלבד. חלק מארגז הכלים של חדלות פירעון יוצר פער משמעותי כאמור.
הבראת חברות: תחום בפני עצמו, "חדר המיון של עולם העסקים" (השופטת אלשייך), המטרה הראשונה לשמור על העסק כעסק חי, אלו  מהלכים מורכבים ויש להם משמעויות עצומות לתוצאה. דורש מעורבות ניהולית וכלכלית.
מושגי יסוד בחדלות פירעון – חשוב להבין שיש אלטרנטיבה לבחירה
החברה היא גוף מלאכותי, היא לא פיזי, החוק יצר אותו, כמו שהחוק קבע איך יוצרים חברה הוא קבע איך מחסלים חברה: פירוק בבית משפט או כינוס נכסים. לא מדברים על פירוק מרצון.
המטרה של פירוק- לחסל את האישיות המשפטית של חברה ובדרך צריך לבצע פעולות, צריך לכנוס את כל נכסי החברה, לממש אותם ומחלקים את התמורה לנושים כדי לפרוע את החובות יש סדר קדימויות בדין שקובע איך משלמים את החובות לחברה. מדובר בעשרות חוקים. בסוף מחסלים את האישיות המשפטית של חברה היא נמחקת מהפנקס של רשם החברות.
הליך נוסף, כינוס נכסים- המטרה שלו לא חיסול החברה, זהו הליך מצומצם, נושה של החברה שיש לו בטוחות והחברה לא שילמה לו את החוב הוא רוצה לממש את הנכס שמשועבד לו בכדי לפרוע את החוב, החברה לא מעניינת אותו. לכן, הוא פונה לבית המשפט למנות כונס נכסים כדי לפרוע את החוב על אף שחשוב לזכור כי כינוס נכסים עלול להוביל לפירוק. גם כונס הנכסים שפורע את החובות לאותו נושה מובטח הוא גם כפוף לאותם סדרי קדימויות של נושי החברה. היות ולפי החוק לנושה מובטח יש זכות ללכת לכונס נכסים, יכול ללכת יחד עם פירוק.
ישנם מקרים שבהם רוצים ואפשר להבריא את החברה:
בארה"ב חוק צ'רטר 11, בארץ הדבר הזה הוא התפתחות של 15-20 שנה אחרונות. בכל נושא פירוק וכינוס (בפקודת החברות-  פקודה אנגלית והגיע לישראל ב1929 וקיימת מ1922).
מסלולי ההבראה:
הקפאת הליכים – הליך משפטי מכוח סעיף 350 לחוק החברות המאפשר לחברה לקבל מבית המשפט צו הגנה מפני הנושים. פסק זמני שנותנים לחברה בכדי לבחון האם אפשר להציל אותה ובאותה תקופה היא מוגנת, אי אפשר לפנות להוצל"פ וכן הלאה. המטרה היא לתת לה אפשרות הנכסים והחובות. חשוב לדעת שהקפאת הליכים יכולה להגיע לפירוק.
הסדר נושים/ הסדרי חוב- הסדר בין החברה לנושים איך פורעים את החובות, כל מיני דרכים של איך מטפלים בחובות (פורסים, מוחקים, ממירים חוב למניות), החברה ממשיכה להתקיים, יכול להיות מצב שבסופו של דבר זה לא הצליח ויגיע לפירוק ויכול להיות מצב הפוך שחברה החלה בפירוק ובסוך הגיעה להסדר נושים. בתיק בורגראנץ'- נכנסים להליכי מפרקים וכונס נכסים והצליחו לנהל את העסק וזה הסתיים בהסדר נושים. יש פה אלטרנטיביות ויש בחירה ומשמעות לאן מובילים את הדברים.
אם אנו מייצגים נושה בחברה ומציעים 80% תספורת? יש כאלה שיגידו מה פתאום. אך מה האלטרנטיבה לקבל 0 בפירוק? צריך להבין מה המשמעויות ולקבל את ההחלטות הנכונות.
בעלי התפקידים
בהבראה – נאמן
בפירוק- מפרק
כנ"ר – כונס הנכסים הרשמי. על פי חוק ממונה לטפל בכל נושא הפירוק ופשיטות הרגל של חברות בישראל.
בשורה התחתונה לא משנה מה תפקידך, אתה ידו הארוכה של ביהמ"ש, אתה מעין נאמן של ביהמ"ש ושל הנושים. הראיה שלך היא לטובת הכלל.
הליך של פירוק לוקח זמן, לא מגישים בקשת פירוק ולמחרת היא בפירוק, זהו הליך מורכב ומשמעותי  שלוקח שנים ויש לו השלכות רבות כלפי גורמים שונים. לכן ישנם כלים בחוק איך הוא צריך להתבצע, מקיימים דיון ושומעים את הצדדים. מצד שני יש חשש שברגע שמגישים בקשה כזו יבריחו נכסים צריך לבדוק שהכול נשמר כמו שצריך. אי לכך, עד קיומו של הדיון שבו ביהמ"ש יחליט על צו פירוק לחברה, בהרבה מקרים יחד עם הגשת פירוק יגישו בקשה למינוי מפרק זמני לחברה, תפקידו לשמור שהכול תחת פיקוח והחברה לא מבריחה נכסים. חשוב להבין כי עדיין זהו לא הליך של חיסול, הוא שומר על העניינים כמו שצריך לבצע. הבקשה העיקרית שנידונה היא הבקשה של מינוי מפרק זמני, הדיון בפירוק עצמו יקח זמן.
נניח עברו מס' חודשים והגיע הדיון וכל ההליכים הטכניים בוצעו, לרבות "תעודת השלמה" (אם אתה רוצה לפרק חברה אתה צריך להגיע לדיון עם תעודת השלמה- תעודה טכנית שמראה שביצעת את ההליכים שצריך לעבור בדרך, שילמת אגרה לכנ"ר, פרסמת ברשומות וכן הלאה) וניתן צו לפירוק החברה, על פי חוק כונס הנכסים הרשמי במשרד המשפטים הכנ"ר הופך להיות המפרק הזמני של החברה (בדר"כ מבקש למנות תחתיו מנהל מיוחד שיפעל מטעמו כמפרק זמני) עד שיכונסו אסיפות הנושים, יבחרו מפרק קבוע לחברה וימליצו עליו לביהמ"ש.
נניח ואסיפות הנושים התכנסו והצביעו על מפרק מסוים, ביהמ"ש לא חייב לקבלה, או שממנה אותו או שממנה משהיו אחר. מי שביהמ"ש מינה הו המפרק הקבוע של החברה.
מה אם לחברה אין נכסים כלל?
לפעמים רואים מקרים שלחברות לא נשארו נכסים כלל ומבקשים למנות מפרק. הסיבה לכך היא כי בישראל העובדים מבוטחים בביטוח לאומי (כל מעסיק מחויב להעביר סכום חודשי לביטוח לאומי עבור כל עובד) ולכן אם במידה והמעסיק נכנס לחדלות פרעון/הליכי פשיטת רגל, ביטוח לאומי מעביר כסף לעובדים. הסכומים האלה עלו בשנים האחרונות, והגיעו עד כ- 110,000 ₪ לעובד (פיצויים, שכר וכן הלאה). מי שמאשר לביטוח הלאומי את תביעות החוב של העובדים זה רק המפרק הקבוע. לכן העובדים לעתים יבקשו את מינוי המפרק כדי שהביטוח הלאומי ישלם מה שמגיע להם. הנקודה הזו חשובה ומראה שלעובדים יש אלטרנטיבה חיצונית, חלק מהשיקול הוא שהביטוח הלאומי ישלם להם גמלת פירוק בהתאם לחוב ועד 110,000 ₪.
סדר עדיפויות / קדימויות:
בשביל לקבל החלטה בין מסלול החיסול למסלול הבראה צריך להבין איפה אתה נמצא, לפעמים קשה לקבל החלטה מלאה, צריך להבין מהי משמעות הדברים וצריך להכיר את סדרי הקדימויות של החוק, מי שבתחתית צריך להבין מה המשמעות של זה.
בדר"כ צריך הסכמה ורוב מיוחד בכל אסיפות הנושים, יש כמה אסיפות נושים לפי קובצות, מובטחים ולא מובטחים, איך אפשר להעביר הסדר לנושים שלא מקבלים כלום? במהות הסדר גם הנחותים בסדר צריכים לקבל משהו, הוא מעבר לאלטרנטיבת הפירוק שלהם. הנחותים יקבלו תמורה גבוהה יותר מאלטרנטיבה הפירוק שלהם: או שההסדר טוב לכולם שיש גם להם מספיק, או שאלה בדרכה עדיפה מוכנים לוותר על משהו כי עדיין ההסדר טוב גם להם יותר מאשר ללכת להליכי פירוק.
הרוב שצריך לקבל: רוב מספרי בידיים (10 נושים צריך 6 בעד) צריך רוב של 75% מהיקף החובות באותה קבוצה של המשתתפים באסיפה, יש דרך להתגבר על זה.
כל עוד לא פרעו קבוצה עליונה לא ממשיכים לקבוצות התחתונות.
קבוצה ראשונה – נושים מובטחים
נושה מובטח- יש לו בטוחה לחוב שלו או לחלק מהחוב ואז מתייחסים רק לחלק מהחוב. נושה מובטח הוא בעל שעבודים, משכנתא, שסל"ן (שעבוד ספציפי לרכישת נכס) וכו'. כלומר הוא לוקח את הנכס המשועבד, מוכר אותו וכך מקבל את הכסף שלו בגובה של החוב. דבר שני, החברה לא יכולה למכור ת הנכס ביום יום מבלי להוריד את השיעבוד. על החלק הזה שמובטח בחוב הוא מחוץ לפירוק. 
שיעבוד ראשון- נקודתי מאוד. שיעבוד לפי פק' המיסים גביה, רשויות המס משתמשות בה גם היום. דיני הכינוסים והפירוקים עדיין קבועים בפק' החברות מ1922, כלומר, בישראל עדיין מתקיימים חוקים לפני 100 שנה, גם בתחום המס, המלכה רצתה להבטיח שהנתינים ישלמו לה המיסים ובה ישנן הוראת דרקוניות ולמעשה זה נותן לרשויות המס במקרים מיוחדים מעמד של שעבוד ראשון שקודם לבנק שיש לו שיעבוד על הנכס.
עיכבון- החברה נתנה מכונית לתיקון במוסך ונכנסה לחדלות פירעון, המוסך אומר שלא יחזיר האוטו עד שלא יקבל הכסף, הפסיקה והדין קובעים שיש לו זכות עיכבון עד גובה החוק האחרון, לא יכול לקבל את התיקונים וחובות קודמים. זכות העיכבון מאפשרת לו להיות מובטח גם על חלק מהחוב. ואז החלק עם זכות העיכבון יהיה למעלה וחובות קודמים למשל ישארו בתחתית. העיכבון מופיע למעלה כי גם הוא משועבד המוסך לא ישחרר עד שלא ישלמו לו התיקון.
לעיקול למשל אין משמעות בכלל בהליכי חדלות פירעון.
קבוצה שניה-  נושים בדין קדימה
רוצים לבטל את זה בחוק החדש, אלו נושים שמסיבות שונות, החוק נתן עדיפות מסוימת על אחרים, אין להם בטוחה. הסיבה היא שחלק מהנכסים האלה היו שייכים למלכה וזה נשאר מאז.
הסדר:
1.      העובדים עד לסכום מסוים (כ-20,000) יש להם מעמד של דין קדימה. הביטוח הלאומי משלם מבחוץ, אם עדיין חייבים להם כסף החברה הם יקבלו את הסכום כל עוד יש כסף ואז ביטוח לאומי מתקזז. העובד חוץ מביטוח לאומי, אם נשאר לו חוב, יש להם מעמד כדין קדימה לקבל הזכות, אם הביטוח הלאומי שילם כסף לעובד, הביטוח הלאומי חוזרים במקום העובדים לתבוע את ההפרש.
2.      סכום ללא הגבלת סכום- חוב ניכויי מס, מה שניכית מהעובדים ולא העברת למס הכנסה. הכסף לא עבר לקופת המדינה, מס הכנסה אמר שגנבו כסף, לכן הוא אומר, קודם כל תחזיר לי. דוגמה נוספת ניכויי מע"מ שהחברה לא העבירה. זה הסעיף היחיד שהוא גם פלילי, יש לרשויות המס להעביר לדין פלילי. החברה יכולה להתייעץ במקרה של פירוק ולא הספיקה להעביר הניכויים.
הבאים מוגבלים לחוב של שנה אחת אחורה מתאריך הפירוק:
3.      חובות מס אחרים- שנה אחורה.
4.      חוב ארנונה- שנה אחורה.
5.      דמי שכירות- שנה אחורה.
שלושת האחרונים נשארו עד היום, יש חלק יחסי ביניהם הם בדרגה שווה, אין אם מספיק לכולם מתחלקים באופן שווה.
כל העליונים הם נושים בדין קדימה, אסיפה מסוג אחר.
שעבוד צף
יש סוג שעבודים ששונה מהשעבודים הקבועים: יש חברות שאין להם נכסים קבועים (בניגוד לנדל"ן) כמו חברות קמעונאות כמו סופר, הדין יכיר באפשרות ליצור שעבוד שוטף, שעבוד צף שלא מגביל את הסחירות בנכסים, במלאי, הוא התגבש רק במועד מסוים. תיאורטית ברגע שמתגבש אמור להפוך לשעבוד קבוע על הנכסים המשועבדים. בגלל שבמהותו הוא צף הוא מוגבל יותר מהשעבודים העליונים. הוא יחסית נחות, בא אחרי דין קדימה וכן לא מגביל את הסחירות ביחסים. היה פס"ד ידוע של עו"ד שהתחכם והוסיף "השעבוד על הנכסים מעת לעת". ישנו גם שעבוד צף על כל החברה, זה לא אומר שהוא ספציפי על נכס מסוים, אפשר למנות כונס נכסים לנהל את החברה. עד המועד שהתגבש השעבוד, הוא נחות לעומת הקבוע. הוא מאפשר סחירות בנכסים עד שהתגבש השעבוד. הוא לא על נכס ספציפי אלא על נכס כללי, יכול להיות גם על כל המפעל. גם אם הוא התגבש לעומת השעבוד הקבוע, הוא בדרגה נמוכה יותר.
מתחתם נושים רגילים, נושים נדחים ובעלי מניות- אין להם בטוחות, ספקים וכיו"ב.
אם אנו צריכים לעשות הסדר נושים וצריך להעביר אותו בכל אחת מהאסיפות, למה שיאשרו הסדר אם לא מקבלים כלום? לכאורה אמורים לקבל משהו שיש טוב יותר מאלטרנטיבית הפירוק שלהם. איך הם יקבלו? או שההסדר כל כך טוב שיש קופה גדולה שמספיקה להגיע לקבוצות הנחותות יותר או שאלה שלמעלה יוותרו לטובת ההסדר ויתנו לאלו שנחותים בדרגה כי ההסדר טוב להם יותר מאלטרנטיבות הפירוק לדוגמה לגרום לחברה להבריא ואז כנראה ותוכל לשלם החוב.
אחד הבנקים הגדולים רצה ללכת בחצי השנה האחרונה לכינוס נכסים של מפעל בשדרות, היה ברור שלוקח את כל הקופה ברגע שהבין שמדובר בשדרות ביקש הקפאת הליכים, שלא יגידו שהבנק שלח הביתה 70 עובדים לשדרות, מדובר בשיקול חברתי/ציבורי.
מונח חשוב נוסף: חובות עבר – כל חובות החברה טרם צו הקפאת ההליכים / צו פירוק, אותם שמים בצד והם יפרעו באחת משתי הדרכים הבאות: לפי סדרי הקדימויות או אם עושה הסדר בהתאם להוראות ההסדר.
יש מועד קובע לצורך הליכי חדלות הפירעון- מועד החתך. בהקפאת הליכים זה מאוד פשוט, ביום שבו ניתן הצו. בפירוק, קבלת הצו לוקחת זמן, החוק קובע שאם ניתן צו פירוק- חל רטרואקטיבית, מועד החיתוך יחשב מיום הגשת הבקשה.
כל החובות של החברה שנצברו עד לאותו מועד קובע הם חובות עבר, שלא משלמים אותם עכשיו אלא ישולמו באחת משתי הדרכים הבאות: אם יהיה פירוק לפי סדרי הקדימויות או אם הסדר לפי תנאי ההסדר. אם אתה עובד עם החברה בהקפאת הליכים, החוב של עכשיו הוא חדש, הוא כאילו של חברה אחרת, הוא קודם לכולם, לכן המקום הבטוח לעבוד עם עסקים לעבוד עם בעל תפקיד בחדלות פירעון שעובד עם חברה כזו. אתה לפני הבנקים ולפני כולם. קרי, אם אתה עובד עם החברה בהקפאת הליכים ומספק לה כסף, זה לא חוב עבר, זו כאילו חברה חדשה. הכסף קודם כל הולך אליך, המקום הכי בטוח לעבוד עם חברות, זה עם בעל תפקיד בהליכים חדלות פירעון.
לכאורה כל חברה תרצה ללכת להבראה / שיקום, ישנם שיקולים שונים, מתי בכל זאת החברה תלך להבראה על ידי ביהמ"ש, יש על כך הרבה פסיקה ונקבעו בה שיקולים שונים ובתמצות:
תוחלת הבראה- אם רוצים להבריא ולשקם החברה צריך לבחון את תוחלת ההבראה שלה והיכולת שלה להיות חברה מצליחה. ביהמ"ש צריך לראות תכנית הבראה לדעת שיש סיכוי להבריא אותה.
אח"כ יש נסיבות כלליות שמביעות נכונות לתת לחברה צ'אנס להשתקם ולהבריא, ביהמ"ש מתחשב במה שקורה, שיקולים חברתיים, תקופות קשות במשק, אם יש מאות עובדים לחברה, מתחשבים בעניין הזה, לפני חצי שנה היה מפעל עם 70 עובדים בשדרות, הבנק רצה ללכת לכינוס נכסים, והיו שיקולים נוספים לפני ששולחים אותם הביתה.
החברות הציבוריות, יש בהם עשרות אלפי משקיעים שמושקעים במניות ואג"ח של החברות, אם החברה תגיע לפירוק הניירות האלה שווים לאפס, לכן אומרים אולי אפשר לעשות הסדר, הנטייה תהיה ללכת לכיוון של הסדר ולא פירוק.
ראינו שבהסדר צריך לעבור את אסיפות הנושים, ביהמ"ש אומר מהי הדעה של הנושים השונים? אלו הם בעלי האינטרס, אם כולם מבקשים הקפאת הליכים, ביהמ"ש יטה לקבל את הבקשה, אם יש התנגדות גדולה זה לא בטוח, הם רוצים לדעת איך ומה. צריך לראות לראות מהו מעמד הנושה. לדוגמה, הבנקים נושים מבוטחים ויש להם אלטרנטיבה ללכת לכינוס נכסים, זה לא אומר שבנק שיתנגד להקפאת הליכים יתחשבו בו.
יש נושא נוסף שביהמ"ש כותב בהחלטות (המרצה לא מקבל אותו)- נסיבות שהובילו למצב של החברה, האם היה ניהול לא תקין / פעולות במרמה, אז מה? השיקול הוא של הנושים. ביהמ"ש מציין זאת במקרים שונים, אם המנהלים גרמו למצב הזה לא מוכן לתספורת. אם רוצים לתבוע את המנהלים אפשר לעשות זאת בין אם הולכים להסדר או פירוק, אתה לא יכול לפגוע בנושה אם המנהל לא היה בסדר, עדיף להציל את העסק, יותר טוב לכולם.
היכולת לנהל את החברה בתזרים חיובי וללא גירעון – בתי המשפט כותבים בהקפאת הליכים שהנאמן ינהל את החברה בתזרים חיובי וללא גירעון.
תזרים חיובי- תזרים המוזמנים בעסק חיובי- כלומר שיהיה לך מספיק כסף לשלם את ההוצאות. אם אתה הולך לנהל את החברה בהקפאת הליכים ולא יהיה לך כסף לשלם את ההוצאות שלך זו בעיה, אתה צריך לדעת שיש לך הון כספי שיאפשר לך לשלם את החובות במועד הקפאת הליכים.
לדוגמה, מפעל שמייצר מוצרים ומוכר. כשאתה מוכר סחורה ללקוח זה בדר"כ באשראי, זה אומר שאת הכסף של המכירות תקבל בעוד 4 חודשים בערך, אם יש הוצאות לשלם עכשיו ואין כסף לשלם אותן, אז אין לך תזרים. לא הפסדת כסף, אולי אתה מרוויח מהעסקה, אבל עכשיו אין תזרים לשלם את ההוצאה. בתזרים חיובי צריך לראות שיש אפשרות להתנהל מבחינת תזרים, יכול להיות שתזרים יש לך, כסף יש, אך מדובר במלאי שלא אתה ייצרת, זהו נכס שהיה קיים בחברה ביום ההקפאה, אתה רק מימשת, אתה לא הרווחת את הכסף. התזרים הוא האם יש לך מזומן או כסף לשלם את ההוצאות. מלאי או חובות אלו שני מרכיבים שהיו לעסק קודם לכן ומימושם יוצר תזרים גם אם אין רווח.
ללא גירעון- זה משהו אחר, זו תוצאה חשבונאית כלכלית של מה שאתה עושה, זו לא שאלה אם יש לך או אין לך כסף, השאלה היא אם הפסדת או הרווחת. אם אתה הולך לנהל חברה חצי שנה - שנה ותפסיד כסף, פגעת בנושי החברה, אם היא הייתה נכנסת לפירוק, היו מקבלים 20% על החוב והפסדת כסף הם יקבלו 15% על החוב, הרעת את מצבם, גרעת ממסת הנכסים שגרמה לזכותם בהליך הפירוק האלטרנטיבי. בית המשפט לא מוכן שיפגעו בנושים וירעו את מצבם. אם אתה הולך להפסיד כסף, ביהמ"ש לא מוכן לתת את הקפאת ההליכים.
בחוק החדש אם יש גירעון אין הקפאת הליכים. המרצה חושב שהכלל עצמו נכון, אומר שבמציאות הרבה יותר מורכבים וצריך להסתכל עליהם בעין רחבה, זה לא שחור-לבן, אם יש גירעון אין הקפאה. לפעמים אם אתה תמשיך להחזיק עסק כעסק חי כי זה משתלם, אמנם הפסדת 300,000 שקלים בהקפאה אבל יהיה ניתן לממשו ב3 מיליון ₪. צריך גם לבחון מהי משמעות הנושים, מקומות עבודה לעובדים וכן הלאה. הראיה צריכה להיות רחבה, צריך לבדוק ולקבל אישור בימ"ש אחרת יכולה להיות אחריות כבדה על בעלי תפקיד. הראיה רחבה יותר, אך צריכה להיות סבירות, השיקול עצמו בלוגיקה הוא נכון אבל צריך לראות אותו כמכלול רחב. המרצה חושב שלפעמים שווה לנהל את העסק בגירעון כי עדיין התוצאה לנושים טובה יותר מהאלטרנטיבה (בתיק מעריב היו שבועיים של דיונים עד שנחה דעתה של השופטת באשר לניהול בגירעון).
אמרנו שכל חובות העבר לא משלמים בשוטף, ריביות לבנקים לדוגמה, אם מנהלים חברה כחדשה, כנקיה, זה מקל קצת, עד שמגיעים להסדר נושים.
לפעמים בא עו"ד בעל תפקיד ומגיש דו"ח לבית המשפט ואומר לבית המשפט מכרנו מיליון, הוצאות של 700,000 ₪ ונוצר רווח של 300,000 ₪. זה לא אומר שזה נכון, זהו דו"ח התזרים. בתוך המיליון יש 500,000 ₪ של מלאי קודם / חובות עבר, זהו נכס שהיה קיים לנושים ביום הפירוק, כבר היה בקופה, הוא יצר 500,000 חדשים עם מינויו והוציא 700, הוא הפסיד 200 למעשה. יש לו תזרים כי גבה כסף, בפועל יצר גירעון של 200.
השפעת העיתוי
העיתוי שבו החברה נכנסת להליכי חדלות פירעון משפיע על התוצאה שאפשר להגיע אליה. למשל באגרסקו עיקר העונה של אגרסקו זה בחורף ובסתיו, כשאירופה קופאת ישראל מייצאת מוצרי מזון בהיקפים גדולים. אגרסקו נכנסת להקפאת הליכים ו90% מהחקלאים המייצאים קיבלו את כספם חזרה (מבחינת שיתוף הפעולה שלהם היו אדישים יותר).

בקלאבמרקט – הייתה השלישית בגודלה, 400 עובדים, 118 סניפים, היא קרסה בפיק, בדיוק אחרי עונת הפסח. כלומר, כל הענף היה במצוקה קשה, שיתוף הפעולה וההתייחסות היו אחרים לגמרי.

יום שלישי, 9 בפברואר 2016

דברים הנקנים באמירה - דיני קניין לפי המשפט העברי - אוניברסיטת בר אילן

זיקות בין חיוב לקניין:
דברים הנקנים באמירה
הסכמים בין הורים לילדיהם העתידים להינשא.
הוריהם של החתן והכלה מבטיחים לשני בני הזוג סכום כסף מסויםכך שהוא יועבר לקופה המשותפת של הזוגשטר פסיקתא.
התחייבות זו היא הבטחה חוזית היוצרת אצל הילדים זכות קניינית כנגד ההוריםמדובר בסוג של חוזה מאוד מוגבל אך החשיבות היא שניתן לעקוב באופן מיוחד אחר התפתחות ההדרגתית של ההלכה התלמודיתלפיה הבטחות חוזיות שכאלה יוצרת זכות קניינית. ניתן לראות כי התפחות זו הלכה ונשחקה עד שלא נשאר ממנה כיום דבר.
המיוחד הוא שאפשר לעקוב אחר השלבים השונים בסוגיות התלמודיות ולראות כי בתחילה, חוזה יצר קניין אך בהמשך הרעיון נדחק ונסוג.

בעקבות כך נשאלה השאלהכיצד זכות קניינית קיבלה תוקף של זכות ריאלית-חוזית?
התשובה לכך מצויה ב-5 תחנות שונות בהלכהשסדר הופעתן הוא כרונולוגיאך בפועל הן מופיעות בסדר אקראי:
תחנה מס׳ 1:
בבליקידושין טב
"איתמרכתבו לשמה ושלא מדעתה - רבא ורבינא אמרימקודשתרב פפא ורב שרביא אמריאינה מקודשת... מיתיביאין כותבין שטרי אירוסין ונשואין אלא מדעת שניהןמאי לאו שטרי אירוסין ונשואין ממשלאשטרי פסיקתאוכדרב גידל אמר רבדאמר רב גידל אמר רבכמה אתה נותן לבנךכך וכךלבתךכך וכךעמדו וקדשו - קנוהן הן הדברים הנקנים באמירה. "
ישנן שלוש דרכים לקיום קידושין:
1.      כסף- שריד של מוהרמחירקנייה מעשית של אישהאך הכסף הוא סמלי בלבד ואינו מהווה רכישהניתן לקדש בפרוטההדגש הוא לא במחיר.
2.      שטרצורת ההכרזה הנפוצה בתחום המקרקעין.
3.      ביאהבתקופת המקרא הייתה זו הדרך המקובלת.
התלמוד דן בתופעה שנקראת ״שטר אירוסיןשטר קידושין״ע״מ לבטל אירוסיןקידושין יש צורך בגטלמרות שאירוסין הוא שלב הקודם לחיים המשותפיםכיוםהמשמעות ״אירוסין״ כמעט ובלתי מחייבת.
אחת הדרכים היא קידוש האישה באמצעות שטר קידושיןחכמים למדו זאת ממקורות שונים ופיענחו את המושגים משלב הגט הנעשה גם הוא באמצעות שטר ומקורו בספר ״כריתות״על כן פיענחו את המושג ״יקח״= יקנההטענה היא שאם שטר יכול להפקיע קשר של בני זוג, הרי שגם יכול ליצור אותו ולקדש באמצעותו.
הבדלים בין הלכת גט לבין שטר גירושין-
-     גט חייב להיכתב ל״שמה״ של האישהלשם הגירושין המסוימיםאחד התפקידים של הגט הוא ליצור ״בלם״בזמן שאדם רוצה להתגרש ולמנוע גט מהירהגט צריך להיות במיוחד לאותה אישה.
-     גירוש אישה ״שלא מדעתה״- לפי ההלכה המקראית והחז"לית ניתן היה לגרש אישה בניגוד לרצונה, אך ההלכה השתנתה על ידי רבנו גרשום לפיו לא ניתן לגרשה בניגוד לרצונהבענייננונלך ההלכה החז"לית.
    כאשר שטר קידושין נכתב שלא ״שלא מדעתה״- זו בעיה, שכן אי אפשר לקדש אישה בניגוד לרצונהכאשר שטר גט נכתב ״לשמה״ ו-״לא מדעתה״, הרי שהשטר ״התחפש״ לגט, הוא נעשה לא מרצון האישה ומכיוון שהפירוש הוא ההלכה החז״ליתהרי שאין בעיה.
דינו של שטר אירוסין ש״התחפש״ לשטר גטהתלמוד מביא מחלוקת בין האמוראים לתלמוד הבבלי:
-     ע״פ האמוראים- האישה אינה מקודשתעל שטר האירוסין לשמור על המאפיינים של דיני הקידושין ולכן אם השטר נעשה ״לא מדעתה״הרי שלא ניתן באמצעותו לקדשהכתב אירוסין חייב להיכתב מדעת שני הצדדיםלכאורההמקור הזה יוצר קושי.
-     ע״פ התלמוד הבבלי אירוסין אינם בגדר נישואיןולכן ניתן להשוותם לשטר פסיקתאכשם שהורים הבטיחו לילדיהם הבטחות לפני לנישואיןולכן ההתחייבות החוזית הופכת לקניינית וניתן לראותה כ״הסכם יחסי ממון״.
    לפי רבא ורבינא- שטר אירוסין שמכוננים את האירוסין לא חייב להינתן מדעת שני הצדדים מאחר והוא ״מתחפש״ לגטלעומת שטר הפסיקתא המחייב ״מדעת״ שניהם.
ניתן לראות כי התלמוד הבחין בין מושגים:
1.        דברים הנקנים באמירה- ניתן ליצור זכות קניין באמצעות אמירהאלו הן אותן הבטחות שהורים נותנים לילדיהם לפני לנישואים, הבטחות חוזיות שיוצרות זכות קניין כנגד ההוריםהתלמוד טען שדברים הנקנים באמירה הם גם שטרי פסיקתאהנכתבים על גבי שטר>
2.        שטרי פסיקתאהתלמוד ורבינא רבא טענו שראוי לכנותם שטרי אירוסיןיש לדרוש שהתחייבות תובא על הכתבובכך ליצור זיקה בינן לבין שטרי האירוסין>
3.        שטרי אירוסין- אין בו ממש לעומת שטר קידושין.

     ע״פ התלמודכאשר שטר אירוסין ניתן ״מדעת שניהם״מדובר בשטר פסיקתאדברים הנקנים באמירה.
     על כןלזכות קניין הנעשית כהבטחה בין הורים לילדיהם קיימים סייגים:
1.      ניתן להסתפק באמרה בע"פ ולא בכתבהלכה שניתנה בידי רבמייסד הישיבות בבבל.
2.       צריכה להיות זיקה בין ההסכם לבין האירוסין.
הזיהוי המשולש של דברים שנקנים באמירהשטרי פסיקתאשטרי אירוסין נכתבו על ידי עורך התלמוד סתם התלמוד (העריכה היא בד״כ מאוחרתבסוף תקופת התלמודאשר זיהה בין דברים הנקנים באמירה לבין שטרי פסיקתא לבין שטרי אירוסין.
שני הקצוות:
תחנה מס' 1- לפי רב (250 בערך לספירה), אפשר באמצעות חוזההבטחה בע"פ לייצר זכות קנייניתההסכם הקנייני הוא אוטונומי.
תחנה מס׳ 5- סתם התלמוד- העורךאחרוני האמוראים חיו סביב 500 לספירההעורך משם והלאהלפיוהבטחתם של הורים עבור ילדיהם צריכה לעמוד ב- 2 תנאים ע״מ שתייצר זכות קניין:
1.      דרישת הכתב
2.      הזיקה לקידושין (נספח לשטר אירוסין).

תחנה מס׳ 3- תחנת אמצע (חוזה בע״פ תמורה קניין):
הסוגיה התלמודיתרבא
בבליכתובות קבב
"גופאאמר רב גידל אמר רבכמה אתה נותן לבנךכך וכךוכמה אתה נותן לבתךכך וכךעמדו וקידשו - קנוהן הן הדברים הנקנים באמירהאמר רבאמסתברא מילתא דרב - בבתו נערהדקא מטי הנאה לידיהאבל בוגרת דלא מטי הנאה לידיה - לאוהאלהיםאמר רב אפילו בוגרתדאי לא תימא הכיאבי הבן מאי הנאה אתא לידיהאלא בההיא הנאה דקמיחתני אהדדיגמרי ומקני להדדיא"ל רבינא לרב אשידברים הללו ניתנו ליכתב או לא ניתנו ליכתבא"ללא ניתנו ליכתב."
הסבר: רבא ניסה לסייג את ההלכה של רבוטען שהיא תהיה נכונה רק כאשר התחיבות ההורים חלה כאשר הכלה היא נערהאך לא כאשר היא בוגרת.
לפי שפת הכשרות המשפטית של חכמיםישנו קטן וקטנה לעומת גדול/בוגר ויש מושג ביניהם לגבי נערהמקובל הוא שקטנה עד גיל 12, בוגרת מגיל 12.5 ונערה זה בין 12 ל-12.5 (חצי שנה). אחד ההסברים לכך הוא גישתו של פרופאלברטללפיו נערה נמצאת בבעלות אביה ולכן הוא ״נהנה״ מהטבות הנושאיןחז"ל לא אהבו את הרעיון וצמצמו כמה שאפשר את התקופה בגינה נערה תיחשב כ"נערהעל פי ההגדרה.
-     כל זמן שהבת היא קטנה- יש לאב עדנות ובעלות עליה והאב יכול לקדש את בתו.
-     כשהיא בוגרת- ברור שלאהיא ברשות עצמה ומקדשת את עצמה, תלוי גם בדעתה.
-     כשהיא נערהמצב בינייםצריך לשאול את דעתה ומנגדאביה ״יהנה״ מהטבות הנישואין.
אחד ההבדלים הבולטים: בוגרת תקבל את הכסף, הקידושין וההטבותונערה תעביר אותם לאביהרבא טען שפסיקת רב כי באמצעות ההבטחות בע״פ ההורים יוצרים זכות קניין אצל ילדיהםאך כשמדובר בנערההאב מקבל את כספי הקידושיןולכן במקרה כזה חוזה בע״פ יכול ליצור זכות קניין. שכן החלק המרכזי בעסקת הנישואין הוא החליפין של הנדוניהתמורת כסף וקידושיןלכן ניתן להתיר את ההסכם בע״פ.
כלומרהבטחה בע״פ תיצור זכות קניין רק כאשר מתקיימת דרישה של תמורההאב מקבל תמורה להבטחתו שהיא תינשאלכןהבטחה בע״פ כאשר הבת בוגרתלא תקפה מכיוון שדרישת התמורה מועברת אל הבת שכן היא בוגרת ולכן מקבלת את הנדוניהלא נוצר כאן הסכם חליפין קנייני אלא חוזה אובליגטורי בלבד. לפיכך דרישת ה-בע״פ אינה מספיקה כאן.
סייג התמורה לא כתוב בדבריו של רבזהו סייג שהוסיף רבא שכן רב לא מבחין בין נערה לבוגרת.
רב טען שאותן הבטחות של הורים לטובת ילדיהם מייצרות זכות קניין אוטומטית אצל הילדים ורבא חשב שדברים אלו מסתדרים רק אם מדובר בכלה נערה אך הדברים אינן מסתדרים כאשר מדובר בבת בוגרתרבא מכניס לתמונה את דרישת התמורה.

בשורה השניה-
עולה הטענה כי לפי התלמוד אין זה נכון, ורב טען שההלכה של התחייבות בע״פ נכונה אפילו בבוגרת, שכן מבחינת אביו של החתן, אין זה משנה האם בנו הוא נער או בוגר שכן הבן אינו מקבל כסף קידושין.
הורי החתן משלמים על החתונהאך לא מקבלים תמורהרבא הצליח "לשתולאת דרישת התמורה.
נעשה ניסיון לצמצם את ההלכה של רב בגלל דרישת התמורה, אך הניסיון כשלשכן הוא לא נכון ביחס להורי החתןרב בעצמו טען שההלכה החלה על בוגרתמחייבת גם את הורי החתן שאלו לא מקבלים שום תמורה לבנם.
התלמוד ביקר את גישתו של רב:
ככללנישואין מקנים לבני הזוג טובת הנאה כאשר הם גומרים בדעתם ומקנים זה לזההתלמוד אומר שאפשר לקבל את דרישת התמורה של רבא אך צריך להתייחס אליה בהפשטהלא באופן המצומצם שרבא התייחס אליה.
דרישת התמורה לא חייבת להתקיים באמצעות טובת הנאה כספיתאפשר גם לדבר על טובת הנאה מסוג אחרהתלמוד טעןשטובת ההנאה של הורי החתן יכולה לבוא לידי ביטוי במעשה החיתון עצמו, שכן הדבר מסב להם קורת רוח מרובהותמורת טובת ההנאה הזו הם בעצם גומרים בדעתם ומקנים זה לזהגם כאשר הכלה היא נערה וגם כאשר היא בוגרת.

לסיכום-
התמורה נתפסה בתור תמורה כספית ולאחר הביקורת של התלמוד נקבע כי התמורה איננה כספית וכי היא מתפרשת כטובת הנאה מנטלית.

תחנה מס׳ 4 (חוזה בע״פ תמורה כתב = קנייןללא כתב= אובליגטורי):
רבינא ורב אשי, עורכי התלמוד הראשונים.
א"ל רבינא לרב אשידברים הללו ניתנו ליכתב או לא ניתנו ליכתבא"ללא ניתנו ליכתב.
בדברים אלו ניתנו (ניתןיכול להיות במשמעות של צריך לעומת לא צריך ויכול להתפרש למותר לעומת אסורבכול המקומות המשמעות היא ניתן = מותר ולא ניתן = אסוראבלבמקור זה הפירוש הוא ניתן = צריך ולא ניתן = לא צריך).

הסבר: ״נתנו ולא נתנו״, יש הבדל מבחינה משפטית בין התחייבויות שנתנו בע"פ לבין התחייבויות בכתב:
-     בע״פ: בעלות אופי אובליגטורי.
-     בכתב: חורגות מהאובליגטורי אל המישור הקנייני.
דוגמאות של חוב בע״פ לעומת חוב בכתב-
    אם אני חייבת למישהו על בסיס הלוואה שנעשתה בע״פהנושה יכול לגבות רק מנכסים שנמצאים תחת ידיו של החייב (״נכסים בני חורין״אבל אם ההלוואה נתנה באמצעות שטרהחוב נוצר בכתבבמקרה כזה הנושה יכול לגבות לא רק מהנכסים תחת ידיו של החייב אלא גם מנכסים של החייב שהועברו לאחר ההלוואה בדרכים כלשהם לידי צדדים שלישיים.
    אם לאחר ההלוואה החייב מכרנתן את הקרקעות שלו לצד ג', הנושה יכול ללכת לצד גולגבות ממנו את החוב ("גביה מנכסים משועבדים").

ההבדל ברמה התאורטית בין התחייבות בע״פ להתחייבות בכתב:
-     בע״פ: יחסים שאין בהם שום אלמנט קנייני אלא אישי, ולכן אני יכול לגבות רק מהחייב עצמוכשהסכם היה בע"פ היה אובליגטוריאינו מחייב את הצדדים השלישיים אלא רק את ההורים עצמם.
-     בכתב: אמצעי המקנה מימד קנייני להתחייבות ולכן הנושה יכול לגבות את חובו גם מצדדים שלישיים.
    אם ההסכם שהיה בע״פ יכתב: הוא ימיר את דפוסו מדפוס אובליגטורי לדפוס ״מעין קנייני״. ההסכם יכתב על בסיס האלמנטים המוסכים בע״פ.
    כאשר ההתחייבות בע״פ יצרה זכות ״מעין קניינית״הצדדים השלישיים יקבלו פתח לזיקה לגביית חובםלכן אולי ההתחייבות בע״פ לא הייתה צריכה להיכתב.
    כאשר ההתחייבות בע״פ לא יצרה זכות קנייניתהצדדים השלישיים לא יוכלו לגבות את חובם.
מנגדהרב אשי טען כי התחייבות בע״פ לא יוצרת זכות קניין, ולשם השגת זכות הקניין יש להידרש להתחייבות בכתב מלכתחילה, שכן דברים נקנים בכתב ולא באמירה.
    רבא הוסיף כי השגת זכות הקניין תינתן על דרך התמורה.

תחנה מס׳ 2 (חוזה בע״פ תמורה קניין):
ירושלמיכתובות האכטג
"תניכשם שהבעל פוסקכך האב פוסק אלא שהבעל מזכה בכתבוהאב אינו מזכה אלא בדבריםובלבד דברים שהן נקנין באמירההיך עבידא?
התחייבות הורים לילדהם צריכה להיות בכתבלהתחייבוית בע״פיהיה תוקף במסגרת דברים שנקנים באמירה.
אב יכול לפסוק עבור ביתו כשם שבעל פוסק עבור אשתואך ההבדל הוא שפסיקת בעל חייבת להיות על הכתבופסיקת האב יכולה גם להיות בע״פובלבד שמדובר בדברים הנקנים באמירה.

גידול בשם רבכמה אתה נותן לבנךכך וכךכמה אתה נותן לבתךכך וכךכיון שקידשה זכת בין הבנות.
הרב גידול פירש את הלכת רב טען כי התחייבות האב כלפי ביתו לנישואיןהרי שהיא זכתה ויש לה זכות קניינית קודמת ביחס לאחיותיהפרשנותו חלה רק כלפי הורי הכלה מכיוון שיש בה תמורה.

אמר רבי חייה בר יוסףאשכח גידול רביתא ומר זעירתאאלא כיניכמה אתה נותן לבנךכך וכךוכמה אתה נותן לבתךכך וכךכיון שקידשהזכתה הבת בין הבנות והבן בין הבניםאמר רבי זעיראוהדא היא זעירתא?! לא נמצא קונה אשה במטלטלין בשוה פרוטהואין אדם קונה שתי נשים בשוה פרוטה... רבי בא בר חייה בשם רבי יוחנן כמה אתה נותן לבנך כך וכך כמה אתה נותן לבתך כך וכך כיון שקידשה זכת הבת בין הבנות והבן בין הבנים ובלבד מן הנישואין הראשונים״

רב חייה בר יוסף פנה לגידול וטען שהוא פירש את הלכת רב בצמצוםשכן רב בכלל טען שהסכם כזה מחייב גם את הורי החתן וגם את הורי הכלה.

למה גידול צמצם רק להורי הכלה?
-     הרעיון של דרישת התמורה התחיל לצוץ אצל תלמידיו של רבלא היה אז ברור כיצד הבטחה בע״פ יכולה לייצר זכות קנייןחלקם אף סברו כי ״זעירתא״ מיוחס לבנות אשר השוו לדברים קטנים.
-     גידול הגדיל ראש ואמר שזה לא הגיוני ולכן לפי התלמוד הירושלמיאשר הוסיף את דרישת התמורה אך סוגיה זו עדין במחלוקתעצם העובדה שגידול צמצם את התחולה ביחס להורי הכלהאי אפשר להסבירה אלא על בסיס דרישת התמורה.
-     ע״פ התלמוד הירושלמירב חייה בר יוסף אמר לרבי זעירא כי לדעתו ההלכה לא צומצמה ע״י גידול.
-     רבי זעירא טען שלא באמת מתקיימת דרישת התמורהשכן כאשר אב מקדש את בתוהוא מבטיח כל מיני הבטחותוטובת ההנאה שהוא מקבל לידיו היא הכסף והקידושין של בתוובתמורה נותן את ביתו.
האם אפשר לעשות עסקאות תמורת שווי פרוטה?
-     רבי זעירא טען כי דרישת התמורה הינה סמלית יותר מאשר ממשיתאי אפשר לקנות אישה או אפילו 2 עם מטלטלין בשווי פרוטהבעסקה נמסרת הכלה הבטחותיו של האבולכן העסקה שווה יותר מפרוטה.
-     רבי באב בר חייה טען כי לא בטוח שיש טובת הנאה להורים שמחתנים את ילדיהם בפעם השנייה לאחר שנישואיהם הראשונים נכשלו.
-     התלמוד הירושלמי למעשה מעלה את התלבטותיהם של התלמידים של רב ביחס לדבריו של רב בנוגע לשאלההאם התחיבות שבע״פ יכולה לייצר זכות קניינית באופן נרחב? התלמוד הירושלמי טען שדרישת התמורה איננה דרישה קניינית.

סיכום הציר ההתפתחותי:
1.        תחנה מס׳ 1- רב, 230 לספירההסכמים בין הורים לילדיהם לפני הנישואיםגם אם נעשו בע״פ או בכתב יכולים לייצר זכות קניין אצל הילדים כנגד ההורים. דברים הנקנים באמירה תקפים כאשר ההתחייבות לעסקה היא ספציפיתעם זאתבמהלך 500 שנים נוצרה שחיקה הבאה לידי ביטוי בשני מישורים:
    הטלת דרישות נוספות על הצדדים שעושים את העסקה, לא מסתפקים בדיבורים בלבד.
    התוצאה - לא תהייה זכות קנייניתאלא בנסיבות מיוחדות.
-     פרופגולק העיר את עינינו וטען שבעצם מדובר בהדהוד של מוסד מוכר במוסד הרומי, סטיפולציו- אחת מצורות החוזה הרווחות במשפט הרומיטקס חוזי שהיה מתקיים על בסיס שאלה ותשובה. הצד השני לו מסכיםהיה משיב נוסח מסוים של תשובהגולק טען כי כאשר הרב מדבר על דברים שנקנים באמירההרי שיש לתאר אותם בנוסחה מילולית מדויקתרב מתכוון לומר שאכן צריך להקפיד על צורת סטיפולציו המוכרת לו מהמשפט הרומי וכך היה בישראל בזמנו.
2.        תחנה מס׳ 2- תלמידי רב, 250 לספירהבבבל לא מכירים את המשפט הרומישכן בבבל היה נהוג המשפט הפרסי.
    תלמידיו של רב שואלים כיצד זה עובדונוצר ויכוח בין התלמידים האם מדובר בהסכם לטובת הכלה וכאשר הינה נערה.
    רבי חיה בר יוסף- תלמידיו מסכימים עמו, לעומת התלמידים של גידול שלא מסכימים עם רבם.
    כשאב מקדש את ביתו הנערה הוא ״נהנה״ מכספי הקידושין ולכן תמורת התחייבותו הוא מקבל כסףמכיוון שזאת עסקה עם תמורה יש לה תוקף> אקט קנייני.
    בשלב זה יש דרישה חדשה של תמורה המגיעה דרך הנאה וסיפוק של הורים.
3.        תחנה מס׳ 3- רבא, 350 לספירהלא מתווכח כלל ונוקט עמדה איתנה ומזדהה עם גודל, לפיו לא יתכן שזכות קניין תיווצר בע״פ אלא באמצעות מנגנון קנייני יווצר בעזרת דרישת התמורהיש מעין החלפת טוביןמעין הליך קנייניאפשר להבין איך הבטחה בע״פ מייצרת זכות קניין כאשר דרישת התמורה מתקיימת.
4.        תחנה מס׳ 4- רב אשי, 450 לספירה (לקראת חתימת התלמוד)ההלכה הבבלית אומרת שדרישת התמורה חשובה כדי לתת מימד קנייני. גם להבטחה וגם לצורה יש חשיבות ולכן קשה יהיה להמיר הסכם שניתן בע״פ לכתבשכן חיובים בע״פ יוצרים זכות אובליגטורית. בנוסףטען הרב אשי כי צורת ודרישת הכתב תיתן מימד קנייני.
5.        תחנה מס׳ 5- סתם תלמודשנת 500על רקע הדברים הללוסתם התלמוד טען ששטרי פסיקתא הנקנים באמירהלא מגיעים לידי לקנייןכדי לייצר זכות קניין צריך לעמוד בדרישת הכתבולכן הסכמים בין ההורים צריכים להיעשות בשטר כתוב.
    ע״פ התלמוד הבבלי- להסכמים אין תוקף שלעצמםולכן עליהם לעלות על הכתב.
    האמוראים זיהו קשר בין שלוש המושגים ופסקו כי דברים הנקנים באמירהשטרי פסיקתא (הסכמים כתובים שי בהם התחייבות לסכום פסוק)= שטרי קידושין (האמצעי שבעזרתו מקדש החתן את הכלה בעזרתכסףשטרביאה). מכאן יוצא כי דברים הנקנים באמירה צריכים להיות צמודים לדבר גדול ע״מ לקבל תוקףולכן ניתן להסיק כי הסכם בע״פ לא יכול ליצור זכות קניין.
    ע״פ התלמוד הירושלמיתוקף חוזי ינתן בין אב לביתו כאשר ניתן תוקף קנייני. ע״פ התלמוד הבבלי הרעיון נפסל על הסףשכן חוזה אובליגטורי אינו יכול להיחשב כזכות קניין.

לסיכומו של ענייןנפנה לדברים של שולחן ערוך:
שולחן ערוךאבן העזר נאא
"איש ואשה שהיו ביניהם שדוכיןואמר להכמה את מכנסת ליכך וכךואמרה לווכמה אתה נותן לי או כותב לי כך וכך, (ואין חילוק בזה בין נשואין ראשונים לשניים) (כן נראה מהרמב"ן וכ"כ הריב"ש סישמ"ה), וכן האב שפסק ע"י בנו ובתוכמה אתה נותן לבנך כך וכךוכמה אתה נותן לבתך כך וכך; הגהודוקא בדברים כאלושביד האב לקייםאבל אם פוסק על בנו שיעשה איזה דברכגון לילך אחריה למקום אחראינו נקנה באמירהדאין זה תלוי באב רק בבן (מרדכי פרק הנושא ובפרק מי שמת)עמדו וקדשוקנו אותן הדברים ואע"פ שלא היה ביניהם קניןואלו הן הדברים הנקנים באמירהוהוא שיהיו הדברים שפסקו מצויים ברשותםשאין אדם מקנה דבר שלא בא לעולם ודברים אלו לא ניתנו ליכתבלפיכך אפילו נכתבואינם כשטר שיטרוף בהם ממשועבדיםבד"אכשפסק האב לבתובין קטנה בין גדולהאו לבנו ובנישואין הראשונים, (וי"א דבעינן דעמדו וקדשו מיד ולא הפסיקו בדברים אחריםאבל הפסיקו בדברים אחריםלא (טור), וכן אם קדשו ואח"כ פסקולא מהני (תוספות פנערה), וי"א דבעינן גם כן דהתנו כן ביחדאבל אם עשו בלא תנאי אלא כל אחד אומר מעצמואינו נקנה באמירה) (ריב"ש סימן שמ"ה)אבל אח שפסק לאחותואו אשה שפסקה לבתהוכן שאר קרוביןוכן האב שפסק לבנו או לבתובנשואין שנייםלא קנו אותם הדברים עד שיקנו מיד הפוסקשיתן כך וכך."
השולחן ערוך נמצא בעמדת ביניים מכיוון שהוא צריך לפרש את הפרשנויות השונותעם זאת הוא נאמן לשורה התחתונה של הטקסט.
כשם שהבעל פוסק לאישתוכך האב פוסק לביתואין מקום להבדיל בין נישואים ראשונים לשניים האלמנט של טובת ההנאה משפיע על ההורים אך בין איש ואישה זה לא משנה.
לדעת הרימא, ההסכמים של הורים עם ילדיהם לפני הנישואין, לא יחייבו בדברים נוספים לשם קיום הקניין.
    כאשר מתנים את העובדה שבני הזוג יתגוררו במקום מסויםהרי שמדובר בתנאים המחייבים את הבן ולא את האב.

ע״פ השולחן ערוך, יש לבחון האם נשוא ההבטחה היה בידי ההורים טרם הבטיחו אותו, האם הכסף היה ברשותם בעת ההבטחהכך ההליך הופך ל״מעין קנייני״ מכיוון שאדם אינו יכול להקנות לחברו את מה שאין לו.
אם ההסכם נעשה בע״פ> לא עונה על הדרישה הקניינית.

השולחן ערוך איגד את האלמנטים השונים שצבר המוסד בדרך וקבע שיש בו מוסד קנייני ועל כן:
-     יש להקפיד על דרישת של קניין.
-     צריך להיות קשר ברור בין הסכמים בין הורים לילדיהם לבין מעשה האירוסיןהזיקה צריכה להיות של רציפות וסמיכות בזמן, היו הסכמים בין ההורים ומיד אחר כך עמדו וקידשוההסכמים צריכים להיות חלק ממעשה הקידושין, הסכמים לפני הקידושין ולא להיפך> זיקה מהותית בין הסכם הקידושין לבין ההסכמים בין ההוריםההסכמים בין ההורים הם ״מעין תנאים של הקידושין״״מעין שטרי אירוסין״.
   כאשר ההסכם נעשה בע"פ לא ניתן יהיה לשכתב אותו אחר כך.
   במידה וישוכתב> יחייב צדדים שלישים ולכן אסור לכתוב אותו.

מצד אחד, נעשה ההסכם נעשה בע״פומצד שני מאחר ומדובר בהליך קנייני צריך להקפיד על דרישות הקניין. ע״מ שניתן יהיה לגבות חובות משיעבודיםעל ההתחייבות להיות:
1.      כתובה.
2.      קיום אלמנט טובת ההנאה, הורים לטובת ילדיהם בנישואים ראשונים.
3.      קיום הזיקה לאירוסין, ההסכמים הופכים להיות חלק ממעשה האירוסין.
מהבחינה הזו, השולחן הערוך מציג תמונה לא קוהרנטית, ומאחר והמוסד עבר כל הטלטולים שבדרךהעמיסו על המוסד את כל הדרישות שהיו בדרך ואלו הוכנסו לתוך המסגרת ההלכתית.
לדעת המרצה- מדובר בטלאים על טלאים שמבטאים את הדרישות בדרך.


אם לזוג אין הורים, והאחים הם אלו שמשיאים את הבנות או אישה שפסקה לבתהאו אב שפסק לילדיו בנישואים שניים- הזכות הקניינית תלויה בכך שיהיה מעשה קניין.